Przejdź do treści

W jaki sposób oceniać oferty po nowelizacji?

Nowelizacja Prawa zamówień publicznych na ‘pierwszy rzut oka’ nie przynosi zmian w zasadach oceny ofert. Niemniej, szczegółowa analiza przepisów prowadzić może do przeciwnego wniosku. Najistotniejsza różnica wynika z faktu, iż wykonawca co do zasady wraz z ofertą nie będzie składał żadnych dokumentów za wyjątkiem oświadczenia w przypadku przetargów poniżej progów i jednolitego dokumenty zamówienia w przypadku przetargów o wartości równej lub większej niż tzw. próg. Na podstawie oświadczenia bądź JEDZ zamawiający będzie dokonywał oceny czy wykonawca spełnia warunki udziału, kryteria selekcji, kryteria oceny ofert i ostatecznie ustali która z ofert jest najwyżej oceniona. Wątpliwości może budzić czy w przypadku gdy zamawiający w ogóle nie określa (nie precyzuje) warunków udziału w postępowaniu w przetargach poniżej progu wykonawca ma w ogóle obowiązek składać oświadczenie w tym zakresie. Wykonawca, który złoży ofertę najwyżej ocenioną, będzie miał obowiązek w przypadku zamówienia powyżej progu złożyć dokumenty bądź oświadczenia wymagane przez zamawiającego w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 10 dni. W przypadku zamówień poniżej progu zamawiający będzie mógł zrezygnować z żądania tych dokumentów i oświadczeń, ale jeśli się na to zdecyduje wyznaczy wykonawcy termin, nie krótszy niż 5 dni. Jeśli wykonawca nie zastosuje się do wezwania, złoży dokumenty lub oświadczenia niekompletne, zawierające błędy, budzące wątpliwości, to wtedy zastosowanie znajduje art. 26 ust. 3 Prawa zamówień publicznych. Podsumowując, zamawiający nie ocenia wszystkich ofert w zakresie dokumentów jednocześnie, tylko zawsze dokumenty dotyczące oferty najwyżej ocenionej. W praktyce może to skutkować przedłużeniem postępowania, gdyż jeśli okaże się, że wykonawca, który złożył ofertę najwyżej ocenioną, nie spełnia warunków udziału w postępowaniu, to zamawiający wzywa do złożenia dokumentów i oświadczeń ‘kolejnego’ wykonawcę w listy rankingowej. Dotychczas wszystkie te wezwania odbywały się w jednym czasie. Niezależnie do powyższego, pewną ‘furtką’ dla zamawiającego jest przepis art. 26 ust. 2f Prawa zamówień publicznych, który umożliwia na każdym etapie postępowania wezwać wykonawców do złożenia wszystkich lub niektórych oświadczeń lub dokumentów potwierdzających, że nie podlegają wykluczeniu, spełniają warunki udziału w postępowaniu lub kryteria selekcji, o ile tylko jest to niezbędne do zapewnienia odpowiedniego przebiegu postępowania o udzielenie zamówienia. Jeśli więc zamawiający ma jakiekolwiek wątpliwości czy wykonawca będzie w stanie złożyć dany dokument, może nie czekając na ustalenie która oferta została najwyżej oceniona, wezwać wykonawcę do złożenia tego dokumentu. Warto także zaznaczyć, że wykonawca może wskazać, że dany dokument bądź oświadczenie jest dostępne w formie elektronicznej pod określonym adresem internetowym ogólnodostępnych i bezpłatnych baz danych – w takim przypadku zamawiający pobiera samodzielnie z tych baz danych wskazane przez wykonawcę oświadczenia lub dokumenty. Jeśli z kolei zamawiający jest już w posiadaniu tych dokumentów bądź oświadczeń, to ma obowiązek z nich korzystać, o ile są one aktualne. Procedura odwrócona Znowelizowane przepisy umożliwiają zastosowanie tzw. procedury odwróconej, która polega na tym, że w pierwszej kolejności zamawiający bada oferty pod kątem kryteriów oceny ofert – pomija więc etap badania warunków udziału w postępowaniu, kryteriów selekcji czy podstaw wykluczenia. Wybiera więc ofertę ocenioną jako najkorzystniejszą i dopiero wtedy badania czy wybrany wykonawca spełnia warunki podmiotowe. Możliwość zastosowania procedury odwróconej powinna być przewidziana w SIWZ bądź w IWUZ. Szerzej na temat procedury odwróconej wypowiedział się UZP.[1]   Stan prawny: 12.09.2016 r.   [1] https://www.uzp.gov.pl/baza-wiedzy/interpretacja-przepisow/pytania-i-odp...

Masz pytania?

Skontaktuj się z naszym ekspertem

/
/